Ennen työelämässä oppimista

  • Avusta tarvittaessa yhteistyösopimuksen tekemisessä mahdollisuuksiesi mukaan.
  • Osallistu koulutussopimuksen/oppisopimuksen suunnitteluun.
  • Varmista, että muu henkilöstö on riittävässä määrin tietoinen tästä sopimuksesta sekä opiskelijan työelämässä oppimiseen ja/tai näyttöön liittyvistä suunnitelmista ja työtehtävistä.
  • Selvitä sopimuksista tai oppilaitoksen edustajalta työpaikan vastuut
    – niissä on eroja koulutussopimusopiskelijan ja oppisopimusopiskelijan välillä.

Työelämässä oppimisen alussa

  • Tutustukaa opiskelijan kanssa opiskeltavan tutkinnon osan sisältöön ja ammattitaitovaatimuksiin.
  • Käykää opiskelijan kanssa keskustelu, mitä opiskelija jo osaa ja odottaa ohjaukselta – kerro myös omat odotuksesi opiskelijalle.
  • Tehkää keskustelun pohjalta alustava osaamisen kehittämissuunnitelma – mistä lähdetään liikkeelle, missä järjestyksessä asiat opiskellaan ja alustava aikataulu.
  • Panosta huolelliseen perehdytykseen – työympäristö, työvälineet ja työturvallisuus
  • keskiössä.
  • Esittele opiskelija työyhteisölle, tutustu opiskelijaan.
  • Ohjaa – näyttämällä, kertomalla, kysymällä, tarkistamalla, olemalla ammatin paras malli.
  • Ole saatavilla.

Työelämässä oppimisen aikana

  • Ohjaa, ole saatavilla – tee mahdollisimman paljon yhdessä töitä ohjattavasi kanssa.
  • Seuraa opiskelijan osaamisen kehittymistä, tee tarpeen mukaan ohjausyhteistyötä omien kollegoidesi ja oppilaitoksen edustajan kanssa.
  • Pidä säännöllisesti ohjauskeskusteluja – tarkista osaamisen kehittämissuunnitelman
  • eteneminen, korjatkaa ja tarkentakaa sitä yhdessä.
  • Anna välitöntä palautetta – kehittävää ja korjattavaa, muista ansaitut kehut.
  • Näytön suunnittelu alkaa yhdessä opiskelijan ja oppilaitoksen edustajan kanssa.

Työelämässä oppimisen lopussa

  • Suunnittele näytön sisältöä yhdessä opiskelijan kanssa.
  • Valmistaudu ja osallistu näyttöön ja arviointikeskusteluun.
  • Kirjaa ylös näytössä muodostunut arviointitieto oppilaitoksen edustajan kanssa.
  • Pyydä palautetta paitsi omasta ohjauksestasi niin myös työyhteisöllesi
  • Anna palautetta opiskelijalle sekä koulutuksen järjestäjälle ja vastaa palautelinkin kysymyksiin.
  • Käykää työyhteisössä kokemukset, palaute ja kehittämisideat läpi mahdollisuuksien mukaan.

Työelämässä oppiminen on tavoitteellista, suunniteltua, ohjattua ja arvioitua ja siinä otetaan huomioon tutkinnon perusteiden lisäksi opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).