Työelämässä oppiminen on

Tavoitteellista

  • Opiskelija oppii käytännön töitä tekemällä tutkinnon perusteiden ja ammattitaitovaatimusten mukaisesti
  • Opiskelijalla on myös omia tavoitteita

Suunniteltua

  • Työelämässä oppiminen suunnitellaan opiskelijan henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa
  • Työelämässä oppimista toteutetaan joko koulutussopimuksella tai oppisopimuksella, jotka jo itsessään sisältävät suunnitelmia
  • Suunnitteluvaiheessa varmistetaan, että opiskelija voi tehdä sellaisia työtehtäviä, joita tekemällä tavoitteet saavutetaan
  • Suunnitteluvaiheessa opiskelijan lähtötaso tulee kartoittaa
  • Ohjaussuunnitelma tehdään yhdessä
    – miten kokonaisuus palastellaan eli jaetaan helpommin opittaviin osiin
    – miten, mitä ja milloin työtehtäviä tehdään

Ohjattua

  • Työpaikkaohjaaja ohjaa työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä
  • Ohjaus vaatii fyysistä ja henkistä läsnäoloa
  • Yhteiset työvuorot ja yhdessä työskentely ovat onnistumisen edellytyksiä
  • Osaamisen kehittymistä seurataan jatkuvasti
    – työpaikkaohjaaja antaa kannustavaa ja korjaavaa palautetta ja tekee tarvittaessa muutoksia omaan ohjaukseensa
  • Yhteisohjaus -> Ohjaava opettaja ohjaa, auttaa ja tukee sekä opiskelijaa että työpaikkaohjaaja

Arvioitua

  • Lähtötason arviointi on tärkeää tehdä joko kysymällä tai seuraamalla opiskelijan työskentelyä
  • Osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti
  • Osaamisen kehittymistä verrataan tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin
  • Osaamisen arviointi painottuu työelämäjakson loppuun.
  • Osaaminen osoitetaan näytössä
  • Näytön suunnitteluun kannattaa panostaa. Hyvin suunniteltu on tässäkin tapauksessa puoliksi tehty
  • Osaaminen arvioidaan yhdessä opettajan kanssa arviointikeskustelussa