Tämä ohje on ensisijaisesti työpaikkaohjaajalle.
Kuka on erilainen oppija?
- Opiskelija, jolla on oppimisen vaikeuksia.
- Opiskelija oppii hitaammin kuin muut.
- Opiskelija oppii eri tavoin kuin muut.
- Opiskelijalla on joku diagnosoitu sairaus.
- Opiskelija on erityisen lahjakas.
Vinkkejä tukitoimista, joista kaikki opiskelijat hyötyvät
- Sovi ohjauksen tavoista ja pelisäännöistä.
- Ole mallina omalla esimerkilläsi.
- Ole kärsivällinen, hyväksyvä ja kannustava.
- Tarjoa mahdollisuus onnistumisen kokemuksiin.
- Anna palautetta pienistäkin onnistumisista.
- Kysy opiskelijalta, mitä hän olisi voinut tehdä paremmin.
- Ohjaa onnistumaan.
Oppimisen vaikeuksia ja esteitä
- Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus.
- Matematiikan oppimisen vaikeus.
- Puheen ja kielen kehityksen vaikeus.
- Motoriset vaikeudet.
- Hahmottamisvaikeudet.
- Tarkkaavaisuushäiriöt.
- Kulttuuriin ja kieleen liittyvät vaikeudet.
- Mielenterveyden ongelmat.
Onnistumisen edellytyksiä
- Opiskelijan mukaan saaminen.
- Aito kiinnostusopiskelijan oppimisesta.
- Avoimuus ja rehellisyys.
- Usko opiskelijan kykyihin.
- Yhteistyö.
- Usko, että joskus edetään pienin askelin.
- Riittävät resurssit.
Vinkkejä työtehtävien hahmottamisen tukemiseen
- Suunnittele työtehtävät yhdessä opiskelijan kanssa.
- Palastele työtehtäväkokonaisuudet.
- Aikatauluta ja tauota päivän työtehtävät.
- Teetä opiskelijalla muistilista työtehtävistä.
- Anna lyhyet ja selkeät ohjeet.
- Ohjeista yksi asia kerrallaan.
- Anna tarvittaessa lisäaikaa ja mahdollisuus toistoihin ja kertaamiseen.
- Sopikaa selkeät pelisäännöt.
- Kytke ammatillinen tieto käytännön tekemiseen.
Vinkkejä itseluottamuksen tukemiseen
- Käytä riittävästi aikaa työhön perehdyttämiseen ja uusien työtehtävien omaksumiseen.
- Tue ja ohjaa työtehtävä alkuun.
- Varmista ohjeiden ymmärtäminen.
- Ota opiskelija mukaan työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
- Ylläpidä positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä.
- Kasvata opiskelijan vastuuta pienin askelin.
Vinkkejä aktiivisuuden ja oma-aloitteisuuden tukemiseen
- Laadi opiskelijan kanssa työtehtävät riittävän realistisiksi.
- Anna lyhyet ja selkeät ohjeet.
- Ohjaa yksi asia ja tehtävä kerrallaan.
- Opasta yhdessä tehden ja anna aikaa työtehtävien omaksumiseen.
- Pyydä opiskelijaa kertomaan, miten hän aloittaisi työtehtävän tekemisen.
- Kannusta opiskelijaa kysymään.