Erilaisen oppijan ohjaus - luksia.fi

Tämä ohje on ensisijaisesti työpaikkaohjaajalle.

Kuka on erilainen oppija?

  • Opiskelija, jolla on oppimisen vaikeuksia.
  • Opiskelija oppii hitaammin kuin muut.
  • Opiskelija oppii eri tavoin kuin muut.
  • Opiskelijalla on joku diagnosoitu sairaus.
  • Opiskelija on erityisen lahjakas.

Vinkkejä tukitoimista, joista kaikki opiskelijat hyötyvät

  • Sovi ohjauksen tavoista ja pelisäännöistä.
  • Ole mallina omalla esimerkilläsi.
  • Ole kärsivällinen, hyväksyvä ja kannustava.
  • Tarjoa mahdollisuus onnistumisen kokemuksiin.
  • Anna palautetta pienistäkin onnistumisista.
  • Kysy opiskelijalta, mitä hän olisi voinut tehdä paremmin.
  • Ohjaa onnistumaan.

Oppimisen vaikeuksia ja esteitä

  • Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus.
  • Matematiikan oppimisen vaikeus.
  • Puheen ja kielen kehityksen vaikeus.
  • Motoriset vaikeudet.
  • Hahmottamisvaikeudet.
  • Tarkkaavaisuushäiriöt.
  • Kulttuuriin ja kieleen liittyvät vaikeudet.
  • Mielenterveyden ongelmat.

Onnistumisen edellytyksiä

  • Opiskelijan mukaan saaminen.
  • Aito kiinnostusopiskelijan oppimisesta.
  • Avoimuus ja rehellisyys.
  • Usko opiskelijan kykyihin.
  • Yhteistyö.
  • Usko, että joskus edetään pienin askelin.
  • Riittävät resurssit.

Vinkkejä työtehtävien hahmottamisen tukemiseen

  • Suunnittele työtehtävät yhdessä opiskelijan kanssa.
  • Palastele työtehtäväkokonaisuudet.
  • Aikatauluta ja tauota päivän työtehtävät.
  • Teetä opiskelijalla muistilista työtehtävistä.
  • Anna lyhyet ja selkeät ohjeet.
  • Ohjeista yksi asia kerrallaan.
  • Anna tarvittaessa lisäaikaa ja mahdollisuus toistoihin ja kertaamiseen.
  • Sopikaa selkeät pelisäännöt.
  • Kytke ammatillinen tieto käytännön tekemiseen.

Vinkkejä itseluottamuksen tukemiseen

  • Käytä riittävästi aikaa työhön perehdyttämiseen ja uusien työtehtävien omaksumiseen.
  • Tue ja ohjaa työtehtävä alkuun.
  • Varmista ohjeiden ymmärtäminen.
  • Ota opiskelija mukaan työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
  • Ylläpidä positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä.
  • Kasvata opiskelijan vastuuta pienin askelin.

Vinkkejä aktiivisuuden ja oma-aloitteisuuden tukemiseen

  • Laadi opiskelijan kanssa työtehtävät riittävän realistisiksi.
  • Anna lyhyet ja selkeät ohjeet.
  • Ohjaa yksi asia ja tehtävä kerrallaan.
  • Opasta yhdessä tehden ja anna aikaa työtehtävien omaksumiseen.
  • Pyydä opiskelijaa kertomaan, miten hän aloittaisi työtehtävän tekemisen.
  • Kannusta opiskelijaa kysymään.