Tämä ohje on työpaikkaohjaajalle.
Lähtötason arviointi
- Oleellista työelämäjakson onnistumisen kannalta.
- Työpaikkaohjaaja selvittää keskustelemalla opiskelijan ja opettajan kanssa.
- Työpaikkaohjaaja selvittää seuraamalla opiskelijan työskentelyä.
- Luo raamit ohjaussuunnitelmalle.
Osaamisen kehittymisen arviointi
- Tavoitteena on, että opiskelija tietää mitä hän jo osaa ja mitä vielä pitää oppia tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti.
- Arviointi on ohjauksesta vastaavan työpaikkaohjaajan tehtävä.
- Työpaikkaohjaaja arvioi osaamisen kehittymistä suhteessa tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin.
- Työpaikkaohjaaja antaa opiskelijalle kehittymisestä kannustavaa ja korjaavaa palautetta.
- Osaamisen kehittymisen arvioinnin pohjalta työpaikkaohjaaja tekee mahdolliset muutokset omaan ohjaukseensa.
- Osaamisen kehittymisen arviointi ei vaikuta arvosanaan eikä siitä anneta numeroa.
- Työpaikkaohjaaja arvioi, onko opiskelijalla valmiudet osaamisen osoittamiseen = onko opiskelijalla mahdollisuus tehdä näyttö hyväksytysti.
Osaamisen arviointi
- Näytössä opiskelija tekee käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa työpaikalla.
- Näyttö suunnitellaan yksilöllisesti tutkinnonosittain.
- Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja suunnittelevat näytön yhdessä.
- Näytössä osaamista arvioidaan vertaamalla opiskelijan osaamista tutkinnon osan tavoitteisiin.
- Näytön aikana työpaikkaohjaaja kerää tietoa opiskelijan osaamisesta seuraamalla ja havainnoimalla.
- Havainnot kirjataan ylös. Ne ovat arvioinnin perusteluja.
- Työpaikkaohjaaja voi näytön aikana esittää opiskelijalle arviointia täydentäviä kysymyksiä.
- Opiskelijaa voi ohjata näytön aikana -> opiskelijan tulee olla tietoinen ohjauksen vaikutuksesta arviointiin.
- Arviointikeskustelu käydään mahdollisimman pian näytön jälkeen.
- Keskusteluun osallistuvat opiskelija, työpaikkaohjaaja/t, opettaja ja mahdollisesti työnantaja.
- Opiskelijalle annetaan mahdollisuus itsearviointiin.
- Työpaikkaohjaaja ja opettaja tekevät arviointipäätöksen tutkinnonosittain yksimielisesti.
Miksi arvioidaan?
- Arvioinnilla ohjataan oppimista.
- Kannustetaan ja tuetaan opiskelijaa.
- Kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoja.
- Arvioidaan, jotta kaikki osapuolet tietävät missä mennään osaamisen / tavoitteiden suhteen.
- Työpaikkaohjaaja arvioi sekä osaamisen kehittymistä että osaamista.