Tämä ohje on työpaikkaohjaajalle.

Lähtötason arviointi

  • Oleellista työelämäjakson onnistumisen kannalta.
  • Työpaikkaohjaaja selvittää keskustelemalla opiskelijan ja opettajan kanssa.
  • Työpaikkaohjaaja selvittää seuraamalla opiskelijan työskentelyä.
  • Luo raamit ohjaussuunnitelmalle.

Osaamisen kehittymisen arviointi

  • Tavoitteena on, että opiskelija tietää mitä hän jo osaa ja mitä vielä pitää oppia tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti.
  • Arviointi on ohjauksesta vastaavan työpaikkaohjaajan tehtävä.
  • Työpaikkaohjaaja arvioi osaamisen kehittymistä suhteessa tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin.
  • Työpaikkaohjaaja antaa opiskelijalle kehittymisestä kannustavaa ja korjaavaa palautetta.
  • Osaamisen kehittymisen arvioinnin pohjalta työpaikkaohjaaja tekee mahdolliset muutokset omaan ohjaukseensa.
  • Osaamisen kehittymisen arviointi ei vaikuta arvosanaan eikä siitä anneta numeroa.
  • Työpaikkaohjaaja arvioi, onko opiskelijalla valmiudet osaamisen osoittamiseen = onko opiskelijalla mahdollisuus tehdä näyttö hyväksytysti.

Osaamisen arviointi

  • Näytössä opiskelija tekee käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa työpaikalla.
  • Näyttö suunnitellaan yksilöllisesti tutkinnonosittain.
  • Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja suunnittelevat näytön yhdessä.
  • Näytössä osaamista arvioidaan vertaamalla opiskelijan osaamista tutkinnon osan tavoitteisiin.
  • Näytön aikana työpaikkaohjaaja kerää tietoa opiskelijan osaamisesta seuraamalla ja havainnoimalla.
  • Havainnot kirjataan ylös. Ne ovat arvioinnin perusteluja.
  • Työpaikkaohjaaja voi näytön aikana esittää opiskelijalle arviointia täydentäviä kysymyksiä.
  • Opiskelijaa voi ohjata näytön aikana -> opiskelijan tulee olla tietoinen ohjauksen vaikutuksesta arviointiin.
  • Arviointikeskustelu käydään mahdollisimman pian näytön jälkeen.
  • Keskusteluun osallistuvat opiskelija, työpaikkaohjaaja/t, opettaja ja mahdollisesti työnantaja.
  • Opiskelijalle annetaan mahdollisuus itsearviointiin.
  • Työpaikkaohjaaja ja opettaja tekevät arviointipäätöksen tutkinnonosittain yksimielisesti.

Miksi arvioidaan?

  • Arvioinnilla ohjataan oppimista.
  • Kannustetaan ja tuetaan opiskelijaa.
  • Kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoja.
  • Arvioidaan, jotta kaikki osapuolet tietävät missä mennään osaamisen / tavoitteiden suhteen.
  • Työpaikkaohjaaja arvioi sekä osaamisen kehittymistä että osaamista.