Auto oppimisympäristönä | Luksia

Espoon Viherlaakson yhtenäinen peruskoulu, Viherlaakson koulu, on aloittanut mielenkiintoisen projektin yhdessä Luksian kanssa. Koulu on hankkinut itselleen huonokuntoisessa kunnossa olevan auton, josta koulun oppilaat kunnostavat itselleen oppimisympäristön.

Ideasta käytäntöön

Viherlaakson rehtori Mikko Leppänen oli törmännyt ulkomaan matkallaan vastaavanlaiseen projektiin. Yhdessä opettajien kanssa he päättivät lähteä viemään autoideaa eteenpäin. Kun saatiin sovittua, että millainen automalli hankitaan, oli aika lähteä ostoksille.

Ensimmäinen hankittu auto oli asiantuntijan mukaan sen verran huonossa hapessa, että sitä ei kannattanut lähteä kunnostamaan. – Saimme Luksian mukaan projektiin. Heillä on hyviä asiantuntijoita ja osaavia ihmisiä. Otimme heidät mukaan arvioimaan seuraava autoa, joka myös hankittiin, toteaa Leppänen.

Auton runko kunnostettiin Luksiassa

Auton kunnostussuunnitelman jälkeen auto siirrettiin Luksiaan, jossa auton runko ja kori laitettiin kuntoon. Ensin auto purettiin ja runko korjattiin. Tämän jälkeen auto siirrettiin hiekkapuhallukseen.

Korin maalauksen jälkeen auto palautetaan takaisin peruskoululle. Auto sijoitetaan alakoulun ruokalaan vinottain, joten se on keskiössä koulun oppimisympäristössä.

Auton sisätiloihin on jätetty ratti ja polkimet.

Viherlaakson oppilaat työstävät auton sisätilat oppimisympäristöksi

Vielä ei tiedä, millaisia mahdollisuuksia auton työstö tuo tullessaan. Suunnitelmissa on asentaa muun muassa stereot, valaistus sekä Xbox-pelikonsoli. Varmaa on, että alakoululaiset tekevät puusta sohvat ja yläkoululaiset asentavat valot ja stereot. Sähkötyöt tekee sähköasentaja.

Sisälle tuodun auton vieressä tulee olemaan 2 x 6 metrin kokoinen interaktiivinen seinä, johon voi heijastaa erilaisia maisemia. Muuttuva oppimisympäristö motivoi varmasti myös oppilaita. Auton sivuoven eteen on suunniteltu markiisi, ruohomatto ja puutarhakalusteet.

– Oppilaat rakentavat itselleen oppimisympäristön. Pyrimme saavuttamaan tällä projektilla oppilaille monipuolisia kättentaitoja. Tämä varmasti vaikuttaa koulumotivaatioon ja -viihtyvyyteen sekä kalusteiden kunnioittamiseen. Koko autoprojekti on osallistamista, joka on suoraan opetussuunnitelmasta, kertoo Leppänen. Olen toiminut tässä koulussa opettajana jo kahdeksankymmentäluvulla. Rehtorina aloitin 2000. Koko tämän ajan olemme kehittäneet toimintaamme sekä yhteisönä että pedagogisena toimijana. Haluan kehittää koulua oppilaiden näkökulmasta – heitä vartenhan me olemme olemassa, sanoo Leppänen haastattelun lopuksi.

Autoprojekti etenee

Kun auto on saatu valmiiksi ja se on siirretty omalle paikalle alakoulun ruokalaan, teemme vierailun Espoon Viherlaaksoon. Julkaisemme käynnin jälkeen uuden jutun sekä kuvat valmiista oppimisympäristöstä.

Tsemppiä auton laittoon ihan kaikille täältä Luksian päästä!

Ajoneuvoalan perustutkinto >>

Vaalea, kunnostettava Volkswagen Luksian autohallissa.

Volkswagen odottaa hiekkapuhallukseen pääsyä Luksiassa.