Timo Hakkarainen | Luksia

Timo Hakkarainen on Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän johtaja

Timo käsittelee kirjoituksissaan Luksian ajankohtaisia kuulumisia sekä paikallisia kehityshankkeita ammatillisen koulutuksen näkökulmasta. Hän tuo esiin meitä luksialaisia koskevia tärkeitä aiheita ja asioita.

Mukavia lukuhetkiä!

Henkilö tumma puku päällä seisoo pihalla. Taustalla on punatiilisiä taloja.

Timo Hakkarainen. Kuva: MH productions.


Helmikuu 2025

Ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilu – mahdollisuus kasvuun ja kehitykseen

Ammatillinen koulutus on keskeinen osa Länsi-Uudenmaan työllisyyden ja elinvoiman kehittämistä. Luksian hallitus on tehnyt merkittävän päätöksen hakea mukaan ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun. Kokeilu tarjoaa koulutuksen järjestäjille uusia mahdollisuuksia vastata paremmin alueellisiin työvoimatarpeisiin ja parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.

Mutta mitä kokeilu tarkoittaa ja miten siitä hyötyy Luksia sekä sen jäsenkunnat?

Mikä on ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilu?

Hallituksen esityksen mukaan ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilu on kahdeksanvuotinen ohjelma, johon valitaan enintään 40 koulutuksen järjestäjää. Kokeiluun mukaan pääsevät koulutuksen järjestäjät ja opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) toteuttavat neljän vuoden strategiakaudelle ulottuvan neuvottelumenettelyn.

Neuvottelujen tavoitteena on sopia tutkintojen, työllistymisen ja jatko-opintojen kannalta keskeisistä laadullisista ja määrällisistä tavoitteista sekä niiden toteutumisen seurannasta ja arvioinnista. Lisäksi neuvotteluissa voidaan sopia koulutuksen järjestäjän muista kehittämistoimista ja -tehtävistä.

Kokeiluun mukaan pääsevien koulutuksen järjestäjien perinteiset järjestämislupaehdot kevenevät ja ne saavat laajemman oikeuden tarjota koulutusta alueensa tarpeiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että mikäli Luksia pääsisi mukaan kokeiluun, voisi se jatkossa järjestää kaikkia ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteeseen kuuluvia tutkintoja ilman erillistä järjestämisluvan muutosprosessia.

Miten kokeiluun pääseminen hyödyttäisi Luksiaa ja sen jäsenkuntia?

Ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen uudistus tuo läntiselle Uudellemaalle monia mahdollisuuksia erityisesti työllisyys- ja elinvoimapolitiikan näkökulmasta. Kokeilu mahdollistaa nopeamman reagoinnin työelämän koko ajan nopeammin muuttuviin tarpeisiin. Koulutustarjontaa voitaisiin muokata ketterästi esimerkiksi uusien alueelle sijoittuvien yritysten tarpeisiin. Tämä vahvistaisi omalta osaltaan alueen vetovoimaa uusille investoinneille ja toisi tätä kautta uusia työpaikkoja alueelle.

Toisaalta kokeiluun pääseminen voi mahdollistaa paremmat työllistymismahdollisuudet opiskelijoille. Nykyistäkin tavoitteellisempi ja työelämälähtöisempi koulutus parantaa valmistuneiden mahdollisuuksia löytää nopeasti työtä.

Kokeilun myötä Luksia voisi järjestää ketterästi nykyistä enemmän oppisopimus- ja koulutussopimuspaikkoja yhteistyössä yritysten kanssa, jolloin opiskelijat saavat suoran jalansijan työelämään. Kokeiluun pääsy tarjoaa myös mahdollisuuden laajempaan koulutustarjontaan ja takaa alueen opiskelijoille entistä monipuolisemmat opiskelumahdollisuudet.

Kokeiluun mukaan pääseminen tarkoittaisi, että Luksialla olisi esimerkiksi vapaus tarjota englanninkielisiä tutkintoja. Tämä voi osaltaan houkutella kansainvälisiä opiskelijoita ja lisätä tätä kautta alueen kilpailukykyä.

Myös mahdollisuus nopeasti ja joustavasti järjestää sellaisia työelämään tähtääviä tutkintoja tai tutkinnon osia, joita ei nykyisessä järjestämisluvassa ole, tukee aikuisten jatkuvaa oppimista ja alueen yritysten osaamistarpeita.

Kokeilun myötä joustavampi koulutustarjonta on yksi vastaus työvoimapulaan ja alueellisen elinvoiman kehittämiseen. Kokeilun myötä Luksia voisi kouluttaa alueelle juuri sellaisia osaajia, joita paikalliset yritykset tarvitsevat. Kokeilu mahdollistaisi entistäkin joustavamman koulutustarjonnan räätälöinnin yhteistyössä jäsenkuntien ja yritysten kanssa, mikä tukee alueen elinvoimaisuutta myös pitkällä aikavälillä.

Talouden näkökulmasta kokeiluun osallistuminen tukisi myös tulevaa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia ja resurssien tehokkaampaa käyttöä. Tulevassa uudessa rahoitusmallissa rahoitus kohdistetaan entistä enemmän vaikuttavuuden perusteella.

Entistä suurempi painoarvo annetaan sille, kuinka hyvin koulutuksen järjestäjä pystyy edistämään opiskelijoiden työllistymistä. Elinkeinoelämän ja jäsenkuntien kanssa käytävällä vuoropuhelulla parannetaan alueen elinvoimaa ja työllisyyttä koulutuksen keinoin, mutta samalla varmistetaan Luksian tulevien vuosien rahoituksen taso.

Luksian päätös hakea mukaan ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun on strategisesti viisas valinta. Uudeltamaalta kokeiluun valitaan ainoastaan 13 koulutuksen järjestäjää. Luksian vahvat näytöt sekä perusteet kokeiluun osallistumiselle kuitenkin tukevat sen mahdollisuuksia tulla valituksi. Luksia tekee jo nyt tiivistä yhteistyötä alueen elinkeinoelämän kanssa ja sen toiminta on tuloksellista ja vaikuttavaa.

Kokeiluun pääsy antaisi Luksialle entistä paremmat edellytykset kehittää koulutusta vastaamaan alueen tarpeisiin. Myös ilman kokeilua suunta on selvä – Luksia tulee jatkossakin tukemaan alueen elinvoimaa, työllisyyttä, osallisuutta ja hyvinvointia koulutuksen keinoin.


Timo Hakkarainen
puh. 044 375 0272
timo.hakkarainen@luksia.fi

Esittelyssä Timo Hakkarainen >

Kampusrakennus kuvattuna parkkipaikalta. Taustalla sininen taivas ja auringonvalo.

Luksia Lohjan kampus.