Työelämässä oppiminen on
Tavoitteellista
- Opiskelija oppii käytännön töitä tekemällä tutkinnon perusteiden ja ammattitaitovaatimusten mukaisesti
- Opiskelijalla on myös omia tavoitteita
Suunniteltua
- Työelämässä oppiminen suunnitellaan opiskelijan henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa
- Työelämässä oppimista toteutetaan joko koulutussopimuksella tai oppisopimuksella, jotka jo itsessään sisältävät suunnitelmia
- Suunnitteluvaiheessa varmistetaan, että opiskelija voi tehdä sellaisia työtehtäviä, joita tekemällä tavoitteet saavutetaan
- Suunnitteluvaiheessa opiskelijan lähtötaso tulee kartoittaa
- Ohjaussuunnitelma tehdään yhdessä
– miten kokonaisuus palastellaan eli jaetaan helpommin opittaviin osiin
– miten, mitä ja milloin työtehtäviä tehdään
Ohjattua
- Työpaikkaohjaaja ohjaa työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä
- Ohjaus vaatii fyysistä ja henkistä läsnäoloa
- Yhteiset työvuorot ja yhdessä työskentely ovat onnistumisen edellytyksiä
- Osaamisen kehittymistä seurataan jatkuvasti
– työpaikkaohjaaja antaa kannustavaa ja korjaavaa palautetta ja tekee tarvittaessa muutoksia omaan ohjaukseensa - Yhteisohjaus -> Ohjaava opettaja ohjaa, auttaa ja tukee sekä opiskelijaa että työpaikkaohjaaja
Arvioitua
- Lähtötason arviointi on tärkeää tehdä joko kysymällä tai seuraamalla opiskelijan työskentelyä
- Osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti
- Osaamisen kehittymistä verrataan tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin
- Osaamisen arviointi painottuu työelämäjakson loppuun.
- Osaaminen osoitetaan näytössä
- Näytön suunnitteluun kannattaa panostaa. Hyvin suunniteltu on tässäkin tapauksessa puoliksi tehty
- Osaaminen arvioidaan yhdessä opettajan kanssa arviointikeskustelussa