Ennen työelämässä oppimista
- Avusta tarvittaessa yhteistyösopimuksen tekemisessä mahdollisuuksiesi mukaan.
- Osallistu koulutussopimuksen/oppisopimuksen suunnitteluun.
- Varmista, että muu henkilöstö on riittävässä määrin tietoinen tästä sopimuksesta sekä opiskelijan työelämässä oppimiseen ja/tai näyttöön liittyvistä suunnitelmista ja työtehtävistä.
- Selvitä sopimuksista tai oppilaitoksen edustajalta työpaikan vastuut
– niissä on eroja koulutussopimusopiskelijan ja oppisopimusopiskelijan välillä.
Työelämässä oppimisen alussa
- Tutustukaa opiskelijan kanssa opiskeltavan tutkinnon osan sisältöön ja ammattitaitovaatimuksiin.
- Käykää opiskelijan kanssa keskustelu, mitä opiskelija jo osaa ja odottaa ohjaukselta – kerro myös omat odotuksesi opiskelijalle.
- Tehkää keskustelun pohjalta alustava osaamisen kehittämissuunnitelma – mistä lähdetään liikkeelle, missä järjestyksessä asiat opiskellaan ja alustava aikataulu.
- Panosta huolelliseen perehdytykseen – työympäristö, työvälineet ja työturvallisuus
- keskiössä.
- Esittele opiskelija työyhteisölle, tutustu opiskelijaan.
- Ohjaa – näyttämällä, kertomalla, kysymällä, tarkistamalla, olemalla ammatin paras malli.
- Ole saatavilla.
Työelämässä oppimisen aikana
- Ohjaa, ole saatavilla – tee mahdollisimman paljon yhdessä töitä ohjattavasi kanssa.
- Seuraa opiskelijan osaamisen kehittymistä, tee tarpeen mukaan ohjausyhteistyötä omien kollegoidesi ja oppilaitoksen edustajan kanssa.
- Pidä säännöllisesti ohjauskeskusteluja – tarkista osaamisen kehittämissuunnitelman
- eteneminen, korjatkaa ja tarkentakaa sitä yhdessä.
- Anna välitöntä palautetta – kehittävää ja korjattavaa, muista ansaitut kehut.
- Näytön suunnittelu alkaa yhdessä opiskelijan ja oppilaitoksen edustajan kanssa.
Työelämässä oppimisen lopussa
- Suunnittele näytön sisältöä yhdessä opiskelijan kanssa.
- Valmistaudu ja osallistu näyttöön ja arviointikeskusteluun.
- Kirjaa ylös näytössä muodostunut arviointitieto oppilaitoksen edustajan kanssa.
- Pyydä palautetta paitsi omasta ohjauksestasi niin myös työyhteisöllesi
- Anna palautetta opiskelijalle sekä koulutuksen järjestäjälle ja vastaa palautelinkin kysymyksiin.
- Käykää työyhteisössä kokemukset, palaute ja kehittämisideat läpi mahdollisuuksien mukaan.
Työelämässä oppiminen on tavoitteellista, suunniteltua, ohjattua ja arvioitua ja siinä otetaan huomioon tutkinnon perusteiden lisäksi opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).